قطعات سی ان سی و انواع آن

دستگاه سی ان سی

این دستگاه ها، از دستگاه های الکتریکی هستند؛ که به وسیله ی ورودی های خود، از کامپیوتر ها، فرمان می گیرند.

انواع قطعات سی ان سی

دستگاه سی ان سی، که وظیفه اش کنترل حرکت محور های خطی و دورانی است؛ دستگاه سی ان سی مجموعه ای از قطعات صنعتی است و از قطعاتی تشکیل شده که می توان آن را به سه بخش زیر تقسیم کرد:

 

cnc parts 2

در ادامه به بررسی انواع قطعات سی ان سی و عملکرد هر کدام می پردازیم.

1- قطعات الکترونیکی سی ان سی:

یک برد الکترونیکی است که کاربرد آن، ارسال پالس با حجم بالا، می باشد و با سرعت بالایی، اطلاعات را انتقال می دهد. این دسته از انواع قطعات سی ان سی، خود اجزای مختلفی دارد که در ادامه به هریک از آن ها می پردازیم.

اسپیندل موتور: این قطعه، یکی از اجزای اصلی قطعات الکترونیکی سی ان سی است که وظیفه ی آن براده برداری می باشد. اسپیندل موتور، در سری AC موتور ها به حساب می آید.

shey-2

استپ موتور: این قطعه، از انواع موتور های DC است و حرکت آن به صورت گسسته است. داخل استپ موتور، تعدادی سیم پیچ، وجود دارد که درون یکسری گروه، به نام فاز، تعبیه شده است. هنگامی که الکتریسیته از هر یک از این فاز ها، عبور کند؛ موتور با سرعتی حدود یک گام، در واحد زمانی، می چرخد.

86BHH80

اینورتر: این قطعه در سیستم سی ان سی، یک نوع مبدل فرکانس، برای برق متناوب است؛ که معمولا بافرکانس پنجاه یا شصت هرتز، درشبکه کار می کند. یکی از کاربرد های مهم اینورتر، کنترل دور اسپیندل موتور در دستگاه سی ان سی می باشد.

h100ls

سروو موتور: این قطعه، از انواع موتور های DC گیر بکس دار است؛ که فیدبک کنترل موقعیت، دارند. سروو موتور، دستگاه کوچکی است؛ که دارای محور خروجی است. کاربرد این قطعه در سیستم سی ان سی، این است که سریع به سیگنال خطا، پاسخ می دهد و با بالاترین سرعت، به بار شتاب می دهد.

SG-AS15BF-4
SG-AS15BF-4

سنسور القایی: این قطعه از انواع قطعات سی ان سی، دسته ای از سنسور هاست که در برابر فلزات، عکس العمل نشان داده و می تواند به مدار های کنترل الکتریکی، فرمان مستقیم بفرستد.

Untitled-5

کنترلر: این قطعه، مغز دستگاه است و امکان کنترل انواع مختلف سی ان سی را به استفاده کننده می دهد. کنترلرها، دو نوعند. یک دسته از کنترلر ها، اینترفیس هستند که سرعت خروجی در این نوع، بسیار کم بوده و تابع سرعت کامپیوتر می باشند. دومین دسته از کنترلر ها، بسیار قدرتمندند و دارای پردازشگر داخلی هستند که با کامپیوتر PC ارتباط مستقیمی ندارند.

کنترلر آفلاین چهار محور

2- قطعات مکانیکی دستگاه سی ان سی:

این قطعه خود، اجزایی دارد که در ادامه به معرفی هر یک از آن ها می پردازیم:

انرژی چین: این جزء از قطعات مکانیکی سیستم سی ان سی، قطعه ای پلیمری است که کابل ها را درون خود جا می دهد. کاربرد انرژی چین، این است که از کابل ها، در برابر پیچ و خم و باز شدگی ناشی از حرکت محور ها در دستگاه سی ان سی، محافظت کرده و از آسیب و قطع کابل جلوگیری کند.

CHAIN

بال اسکرو: این قطعه ی مکانیکی، می تواند حرکت چرخشی را به حرکت خطی، تبدیل کند. مزیت بسیار خوب بال اسکرو این است که در برابر فشارها بسیار مقاوم بوده و کمترین میزان اصطحکاک را دارد .

hiwinball

پروفیل: این قطعه، به شکل مربع و مستطیل، موجود است .پروفیل کاربرد های فراوانی در بسیاری از صنایع از جمله در و پنجره سازی دارد که به دور روش مستقیم و غیر مستقیم ساخته می شود.

pro40

پولی تایمینگ: پولی تایمینگ از سیستم سی ان سی، از ترکیب مواد پلیمری انعطاف پذیر، با الیاف های کشش ناپذیر، مانند رشته های ابریشمی، تشکیل شده است. این ترکیب، موجب انتقال قدرت از پولی به پولی دیگر است .

XL-037-1

دنده شانه ای: یکی از اجزای مهم دستگاه سی ان سی، دنده شانه ای می باشد که از اجزای مهم و حیاتی به شمار می رود. دنده شانه ای، در دو تیپ ساده و مورب ساخته شده است. این قطعه، با چرخ دنده در تماس است و این دو قطعه، با کمک هم، حرکت دورانی را به حرکت خطی تبدیل می کنند. همچنین به کمک این جزء، می توان جهت حرکت را تغییر داد.

dandem

ریل و واگن خطی: این قطعه، برای سوار کردن بار مکانیکی، برای حرکت خطی، مورد استفاده قرار می گیرد . نام دیگر این جزء، لاینر گاید است که با استفاده از آن، می توان حرکت خطی تولید کرد. اصطحکاک بین بار و بدنه، در ریل و واگن خطی، از نوع غلطشی می باشد.

ریل و واگن خطی hiwin

شفت پایه دار: مهم ترین کاربرد این قطعه ی مکانیکی، به عنوان شفت پایه ی خطی است. از مزایای این جزء، سخت کاری سطحی است که دلیل آن جلوگیری از سایش سطح شفت می باشد.

شفت-پایه-دار

کوپلینگ: کوپلینگ، وسیله ای برای محور سازی موتور و شفت پمب بوده و برای اتصال سانتریفیوژ، پمپ سانتریفیوژ و پمپ کلوز می باشد. کاربرد این جزء مکانیکی، انتقال حرکت دورانی موتور به شفت پمپ است.

کوپلینگ ساده

گیربکس: گیربکس ها دو نوع اند که نوع دوم آن ها یعنی گیربکس های زیروبکلش ، در دستگاه سی ان سی استفاده می شود. میزان لقی این قطعه، بین 4 تا 8 دقیقه می باشد .

LIMING-GEARBOX

مدول خطی: این قطعه، حرکت دورانی را به حرکت خطی تبدیل کرده که انتخاب نوع مدول به کارایی پروژه بستگی دارد .

مدول خطی

3- قطعات جانبی:

این قسمت از انواع قطعات سی ان سی، شامل اجزای مختلفی از جمله اتصالات پروفیل، اورینگ، براکت استپ موتور، پکینگ، پمپ روغن دستی و اتوماتیک، ترانس، ساپورت مهره، فن اسپیندل، منبع تغذیه، مهره و فشنگی سر اسپیندل ، نگهدارنده اسپیندل و نگهدارنده کلت می باشد.

menu-tools

در ویدیو پایین که برای شما کاربران عزیز اماده کردیم اکثر قطعات سی ان سی در آن نشان داده می شود که می توانید آنرا مشاهده کنید.