اینورتر چیست و انواع آن

در این مقاله، به آشنایی با محصول کاربردی و با اهمیت اینورتر می پردازیم و کاربرد و نحوه ی عملکرد آن را به صورت خلاصه، برای شما عزیزان، توضیح خواهیم داد.

اینورتر چیست؟

این محصول به معنای مبدل است و نام های مختلفی دارد که از جمله آن می توان به درایو، کنترل دور موتور و… اشاره کرد. به طور کلی، به تبدیل کننده ی جریان مستقیم یا DC  به جریان متناوب یا AC اینورتر می گویند.

inverter-3

اینورتر چگونه کار می کند؟

 

اینورتر ها، فرکانس و سطح ولتاژ تولیدی را به وسیله ی تقویت کننده ها به سطح ولتاژ و فرکانس مورد نظر تبدیل کرده و به وسیله ی ولتاژ و فرکانس مورد نیاز کاربر، برق AC خروجی را تامین و تولید می کنند. همچنین از برق AC که در خروجی اینورتر، تولید شده می توانیم انواع موتور های AC سه فاز را کنترل کرده و راه اندازی کنیم.

همینطور فعالیت ها و عملکرد گشتاور های ثابتی، نظیر میکسر ها ونوار های نقاله، به این محصول نیازمندند. در واقع، اینورتر، مقدار باری که به موتور وارد می شود را به راحتی، تشخیص داده و متناسب با آن بار، جریانی به آن می دهد که اکثر وقت ها، از جریان نامی خود موتور، کم تر است. خلاصه این که از اینورتر در وسایلی مانند منابع تغذیه ی سوئیچینگ در رایانه ها، جریان مستقیم ولتاژ بالای تاسیسات الکتریکی، ماشین لباسشویی و غیره استفاده می شود.

 

 

موارد استفاده از اینورتر

  1. در فعالیت گشتاور های ثابت، که در بالا هم به آن اشاره کردیم.
  2. عملکرد هایی با توان ثابت، مثل کشش ودستگاه های ماشینی.
  3. فعالیت هایی با گشتاور متغییر، مانند پمپ و فن.

انواع اینورتر

انواع اینورتر، به توان موتور بستگی دارد و با توجه به آن، دارای ظرفیت های گوناگونی است. برای مثال، در دستگاهی که توان آن، حدود 20 اسب بخار است ، اینورتر با مدل 20HP  به کار برده می شود که خود، به دو دسته ی تک فاز و سه فاز، تقسیم می شود که خروجی همه ی آن ها، از نوع سه فاز است. اگر توان اینورتر بالای 3 اسب بخار باشد؛  فقط باید از ورودی 3 فاز، استفاده کنید.

edfe

مزایای اینورتر

 

این محصول، مزایای بی شماری دارد که در این قسمت، به برخی از آن ها، اشاره می کنیم. اگر کاهش هزینه برای شما مهم است؛ باید بدانید که اینورتر، با کم کردن مصرف انرژی، به کاهش مصرف برق نیز، کمک می کند برای مثال، اگر در موتوری، کاهش دور، 50% باشد؛ توان مصرفی مورد نیاز، 12.5 خواهد بود  این محصول، جریان راه اندازی را کاهش می دهد و در نتیجه، موجب افزایش طول عمر موتورتان می شود. همچنین با استفاده از اینورتر، می توانید سرعت موتور و جهات حرکت آن را تغییر دهید. این محصول، در مقابل اضافه بار، حفاظت می کند و حتی با وجود ولتاژ ورودی متغیر هم، کار می کند و این یعنی اینکه 87.5% در انرژی صرفه جویی کرده ایم. همچنین امکان کنترل از راه دور و برنامه ریزی حرکت از مزایای اینورتر محسوب می شود. در رابطه با کنترل دور موتور، اینورتر، انرژی را تا50% ذخیره می کند و قطعات مکانیکی آن، عمر بیشتری دارند. اینورتر، یک تنظیم گر سرعت موتور است و بدون آن که به کنتاکتور نیاز داشته باشد، خیلی آسان، جهت دور، را تغییر می دهد. همچنین نیازی نیست که برای استفاده از این دستگاه، برق اصلی را قطع و وصل کنید. اینورتر ضربه های مکانیکی را کم می کند، در نتیجه، طول عمر قسمت مکانیکی موتور، را افزایش می دهد. 

این محصول، در هنگام افزایش ولتاژ، نمی گذارد که به موتور آسیبی وارد شود. عملکرد اینورتر بسیار راحت، ساده و روان است و به قسمت های مکانیکی موتور هیچ ضربه ای وارد نمی کند. زمان هایی که موتور در حال خاموش شدن است؛ اینورتر، جلوی بیش از حد گرم شدن و سوختن موتور  را می گیرد و به این صورت، جریان استفاده شده هم افزایش پیدا می کند . توجه داشته باشید که وقتی موتور را روشن می کنیم؛ جریان زیادی از شبکه گرفته می شود و این عملکرد، موجب کاهش ولتاژ آن می شود که بسیار ضرر دارد و علت آن، 6 برابر بودن این جریان، نسبت به جریان نامی موتور است. در این جا اگر از دستگاه اینورتر، استفاده شود؛ این اضافه جریان بسیار کاهش پیدا می کند که هم مصرف برق را کم می کند و هم به طول عمر موتور، می افزاید. همچنین اینورتر، دور های متفاوت را به صورت حافظه ای داراست و قابلیت تبدیل یک موتوری که یک دور دارد به موتور چند دور را، با سرعت های مورد نظر دارد؛ در نتیجه، قابلیت ایجاد فشار ثابت در کاربرد پمپ ها، به وجود می آید و این یعنی با تغییر دور موتور، فشار، ثابت نگه داشته می شود.

خازن اینورتر

 

یکی از ابزار هایی که در ساخت اینورتر، به کار برده می شود، خازن است که کار آن، ذخیره ی انرژی می باشد. بهتر است که این ابزار توان بالایی داشته باشد.

وب سایت سی ان سی صنعت جهان این اطمینان را به مشتریان خود می دهد که مدل های اینورتر ارائه شده را با بهترین قیمت و بدون صرف وقت عرضه می نماید.