اسپیندل موتور چیست و چه کاربردی در صنعت دارد؟

آشنایی با اسپیندل موتور

در این مطلب از سی ان سی صنعت جهان به معرفی اسپیندل موتور و انواع آن پرداخته ایم. این دستگاه، از انواع موتور های AC هستند که این موتور، بسیار پر سرعت و قدرت مند است و به وسیله ی اینورتر (درایو هایی با فرکانس بالا) کنترل می شود.

کاربرد اسپیندل موتور

این دستگاه ها، اکثرا برای کار های برش و حکاکی مورد استفاده قرار می گیرند. 

spindle2

انواع اسپیندل موتور

 

این دستگاه ها، به دو دسته ی اتوماتیک و دستی تقسیم می شوند. این تقسیم بندی، براساس نوع تعویض ابزار آن ها می باشد که در اسپیندل های اتوماتیک، تعویض ابزار، به طور خودکار انجام می شود. این نوع از نظر تهویه و خنک شوندگی به دو دسته آب خنک و هوا خنک تقسیم بندی می شود. نمونه ای از اسپیندل های هوا خنک و آب خنک در لینک زیر قرار داده شده است که می توانید مشاهده کنید

در اسپیندل آب خنک عمل برداشتن براده ها، بسیار روان و با صدای کم، صورت می گیرد. کاربرد این نوع از اسپیندل های اتوماتیک، بیشتر برای اجسام سفت و سخت، مانند سنگ ها و فلزات، مورد استفاده قرار می گیرد؛ زیرا بلبرینگ های استفاده شده در این موتور ها، توانایی تحمل فوق العاده ای دارند و از نوع خاصی ساخته شده اند. برای خنک کردن موتور این دستگاه، سه روش به کار برده می شود. در اولین روش، از پروانه در آخر موتور استفاده می شود و موتور، بدین وسیله خنک می شود. در روش دوم، از فشار باد استفاده می شود به این صورت که باد، به بلبرینگ های موتور با شدت برخورد می کند و آن را خنک می کند. در روش سوم هم، آب درون پوسته ی موتور وجود دارد و موجب خنک شدن آن می شود.

shey-2

اهمیت اسپیندل موتور در دستگاه های سی ان سی

 

اسپیندل، در دستگاه های سی ان سی و در دستگاه هایی که حکاکی و براده برداری انجام می دهند باید وجود داشته باشد و از ابزار های مهم این دستگاه است. اسپیندل ابزار را سریع می چرخاند به شکلی که دوران آن 24000 دور در دقیقه است. چرخش زیاد، قدرت براده برداری را بیشتر می کند زیرا هر چه چرخش سریع تر باشد قدرت براده برداری نیز، بیشتر می شود. اسپیندل موتور، جزء موتور ها در سری AC  هستند که پر سرعتند و توسط داریو های فرکانس بالا، کنترل خواهند شد.

قدرت موتور اسپیندل

 

قدرت بیشتر موتور، احتمال درگیر کردن ابزار در موقع ماشین کاری را کم می کند و البته می توان عمق بیشتری را ماشین کاری کرد و به میزان افزایش قدرت، قیمت نیز بیشتر می شود. همچنین توجه داشته باشید که برای کار روی چوب،  به بیش از توان 2/2 کیلووات مناسب بوده و برای کار روی سنگ، توان بیش از 5/5 پیشنهاد می شود. سرعت ماشین کاری، نیازمند سرعت اسپیندل است و کیفیت سطح کار با سرعت بالا، افزایش پیدا می کند. اکثرا در سرعت بالا، احتمال شکست ابزار کاهش پیدا کرده و سرعت براده برداری افزایش پیدا می کند. در اسپیندل هایی که با هوا خنک می شوند، با زیاد شدن سرعت صدای این دستگاه، نیز زیاد می شود اما بالعکس در اسپیندل هایی که به وسیله ی آب خنک می شوند صدا بسیار کم تر و روان تر است. برای کاری که چوب است سرعت بسیار زیاد باعث می شود که چوب بسوزد و همچنین رنگ آن، تغییر کند. در سی ان سی، سرعت با جلای ماشین کاری ارتباط مستقیمی دارد و اصولا در ایران، تا60000 دور هم استفاده می شود. به طور مثال برای سی ان سی چوب بین 18000 تا24000 دور در دقیقه کار برد دارد و اسپیندل طلا سرعتی مساوی و یا بیشتر از 24000 دور پیشنهاد می شود. همچنین لازم است بدانید که اینورتر کاربرد زیادی دارد از جمله اینکه سرعت اسپیندل دستگاه سی ان سی را کنترل می کند.  

اجزای اسپیندل موتور سی ان سی

 

1.مورس : یک قلم بند، به شکل مخروطی است که در داخل اسپیندل، قرار گرفته و توسط فشار هوا، فیکس می شود. این قطعه، معمولا در اسپیندل های toolchange که تعویض ابزار آن به صورت اتوماتیک است استفاده می شود و تعویض آن، سریع و راحت است.

2. ER COLLET: به آن فشنگی نیز می گویند و این وسیله هم به شکل مخروطی است و در قسمت مخروطی سر اسپیندل، قرار می گیرد و زمانی که مهره بسته می شود فشنگی به داخل رفته و علاوه بر فیکس کردن ابزار در محل مخصوص به خود محکم می شود.

3. سیستم خنک کننده: هنگامی که سرعت اسپیندل بالا می رود قطعات چرخنده داغ می شوند که این عمل موجب استهلاک می شود پس حتما باید خنک شود. از دو روش هوا خنک و آب خنک برای خنک سازی اسپیندل موتور سی ان سی استفاده می شود.

3D-section-model-of-a-motor-spindle

در روش هوا خنک بالای قسمت چرخنده ی اسپیندل، یک فن قرار داده می شود که با چرخش اسپیندل می چرخد. چرخش فن، هوای داخل محفظه را به چرخش در می آورد و باعث خنک سازی و دفع گرما می شود.اسپیندل هوا خنک، بیشتر به شکل مستطیلی است . روش دیگر خنک کردن از طریق سیستم اسپیندل، آب خنک است که به شکل دایره ای بوده و یک ورودی و خروجی آب دارند. توجه داشته باشید که برای نصب، به یک مخزن و پمپ آب و حتی الامکان سنسور حرارت آب نیاز است.

همچنین شما می توانید اسپیندل موتور را در سایت سی ان سی صنعت جهان مشاهده بفرمایید و وب سایت سی ان سی صنعت جهان این اطمینان را به مشتریان خود می دهد که مدل های اسپیندل موتور ارائه شده را با بهترین قیمت و بدون صرف وقت عرضه می نماید.

نوشته شده توسط حسین تولایی