مقایسه اسپیندل موتور هوا خنک و آب خنک

همان طور که می دانید اسپیندل، یکی از مهم ترین اجزای دستگاه های سی ان سی محسوب می شود. اسپیندل ها در برخی مواقع سرعت زیادی پیدا می کنند که این سرعت بالا باعث می شود تا قطعاتی که می چرخند داغ شده و این داغ شدن بیش از حد موجب استهلاک دستگاه می شود. پس در این مرحله دستگاه باید حتما خنک شود. برای این کار دو روش اسپیندل موتور آب خنک و هوا خنک وجود دارد. این دو سیستم از لحاظ ساختار داخلی با هم یکی می باشند زیرا هر دو از یک مدل سیم پیچ و حالت کنترل موتور برخوردارند. ما در این مقاله قصد داریم هریک از این دو سیستم حرفه ای را به صورت جدا گانه توضیح داده و تفاوت بین آن ها را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین ما در مقاله جداگانه به بررسی اسپیندل موتور به طور مفصل پرداخته ایم که شما در لینک زیر می توانید مشاهده کنید.

⇐⇐⇐مقاله اسپیندل موتور چیست⇒⇒⇒

 

اسپیندل موتور هوا خنک

اسپیندل موتور هوا خنک یکی از روش هایی است که برای خنک کردن دستگاه اسپیندل از آن استفاده می شود.در این روش یک فن در قسمت بالای شافت چرخنده وجود دارد که با چرخش دستگاه، این قطعه نیز می چرخد و هر چه چرخش دستگاه بیشتر شود؛ فن هم با سرعت بیشتری می چرخد و در نتیجه، گرمای آن از بین رفته و موجب خنک سازی اسپیندل می شود.

اسپیندل موتور هوا خنک 2.2 کیلو وات 6000 دور سری HM90-14 برند هرتز (Hertz)
 

اسپیندل آب خنک

سیستم آب خنک نیز از روش های خنک سازی و دفع گرما در دستگاه های اسپیندل می باشد.این سیستم ها کم صدا هستند و بیشتر در اجسام سخت و سفتی مانند سنگ ها و فلزات مورد استفاده قرار می گیرند. علت این توانایی بالا وجود بلبرینگ هایی است که بسیار خاص بوده و توانایی دور های بالا را افزایش می دهند. زمانی که چرخش در اسپیندل با سرعت بالایی صورت می گیرد؛ باعث به وجود آمدن حرارت می شود. دستگاه اسپیندل آب خنک با استفاده از آب، دستگاه را خنک می کند. در این دستگاه با روش هایی مانند تعمیر و نگه داری، تغییر دادن آب های مکرر و استفاده از کولر صنعتی می توان اسپیندل موتور آب خنک را صنعتی کرد و مزیت این کار، افزایش عمر سرویس این دستگاه می باشد. به طور کلی اگر سیستم خنک کاری مناسبی در این محصول تعبیه شود عمر مفید این اسپیندل افزایش می یابد.

اسپیندل-اب-خنک-3.7-وات

تفاوت اسپیندل موتور هوا خنک و آب خنک

1.در اسپیندل موتور هوا خنک وقتی سرعت افزایش پیدا می کند صدای اسپیندل موتور هم زیاد می شود به طوری که صدای اسپیندل هوا خنک که دور آن 6000 است در کار طولانی بسیار زیاد است. در مقابل این نوع، اسپیندل موتور آب خنک صدای کمی دارد و با افزایش سرعت هم چنان کم صدا و روان کار می کند.

2.در اسپیندل هوا خنک بالای قسمت شافت دستگاه، یک فن قرار داده شده که با هر چرخش اسپیندل می چرخد. هنگامی که فن بالای اسپیندل بچرخد هوای داخل محفظه دستگاه نیز به چرخش در آمده و به این ترتیب گرما دفع شده و دستگاه خنک می شود. در مقابل، اسپیندل آب خنک یک ورودی و یک خروجی آب دارد و برای نصب آن باید یک مخزن و پمپ آب وجود داشته باشد و تاجایی که امکان دارد باید از سنسور حرارت آب استفاده کرد.

3.اغلب مقطع اسپیندل هوا خنک به شکل مستطیلی است در صورتی که در اسپیندل های آب خنک، مقطع به صورت دایره ای می باشد.

4.همچنین از اسپیندل آب خنک در اجسام سخت استفاده می شود در حالی که از اسپیندل هوا خنک در اجسامی استفاده می شود که سختی آن ها کم تر است.

5.در سیستم آب خنک، گرمای ناشی از افزایش سرعت دستگاه توسط آب دفع می شود در حالی که در سیستم هوا خنک برای دفع حرارت از فن بهره برده می شود که کارکرد آن نسبت به آب خنک کم تر است. . همچنین در سیستم آب خنک دمای دستگاه به هیچ وجه بالای 40 درجه نمی رود و دلیل آن عملکرد فوق العاده آن است.

6.در مقایسه عمر مفید این دو دستگاه پر کاربرد باید گفت که اسپیندل آب خنک نسبت به اسپیندل هوا خنک از عمر مفید بیشتری برخوردار است و علت آن این است که سیستم آب خنک را می توان با ترفند هایی که قبلا آن ها را توضیح دادیم صنعتی کرد و عمر مفید آن را به طرز چشم گیری افزایش داد.

تفاوت-اسپیندل-هوا

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله دریافتیم که دو سیستم اصلی برای خنک سازی دستگاه های اسپیندل وجود دارد. به صورت جداگانه هر یک را بررسی کردیم و دانستیم که در سیستم هوا خنک از یک فن قوی برای دفع گرما استفاده می شود. همچنین پی بردیم که در سیستم آب خنک بر عکس سیستم قبلی از جریان یافتن آب برای خنک سازی دستگاه استفاده می شود. در این مقاله تفاوت های این دو سیستم به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت و متوجه شدیم که سیستم آب خنک در مقایسه با سیستم هوا خنک از مزایای بیشتری برخوردار بوده و بیشتر به کار می آید.