آنچه باید در مورد بلبرینگ بدانید

بلبرینگ ها و انواع آن ها

بلبرینگ در زبان فارسی به معنی یاتاقان توپی است که در دستگاه های بزرگ، وسایل مکانیکی و همچنین چرخ های اتومبیل ها و ماشین های سنگین جهت ایجاد حرکت نرم و راحت دیده می‌شود. وسایل گفته شده توسط وسیله ای به نام بلبرینگ به حرکت در می آیند. این قطعه یکی از برترین اختراعات بشر بوده که استفاده از آن در اجسام سنگین از ساییدگی و اصطحکاک آن ها جلوگیری می کند. پس با استفاده از این قطعه دیگر ساییدگی اتفاق نمی افتد و اجسام در کنار هم به گردش در می آیند. توجه داشته باشید که اگر در وسایل از بلبرینگ استفاده نشود لوازم مورد نظر برای چرخش اصطکاک زیادی داشته و باید به طور مداوم تعویض شوند. در این مقاله قصد داریم به ‌طور کامل به بلبرینگ ها و انواع آن ها پرداخته و هر یک را مورد بررسی قرار دهیم.

تا این قسمت مقاله تا حدودی با بلبرینگ ها آشنا شدیم. به علت گرد بودن ساچمه ها فشاری که بر بلبرینگ ها وارد می شود در نقطه تماس دو سطحی که بر روی هم حرکت می کنند؛ کوچک می گردد. به همین علت است که بلبرینگ ها از این راه برای بسیاری از دستگاه ها مفید بوده و موجب ایجاد حرکت بسیار نرمی می شوند. از مهم ترین و برترین کاربردهای بلبرینگ می‌توان به کاهش شدت افت اصطحکاک میان سطوح در حال حرکت اشاره کرد. محور یا شفت در حال چرخش و همچنین محفظه های بلبرینگ از کشیده شدن این سطوح بر روی یک دیگر جلوگیری می کند. بلبرینگ ها نحوه کار به خصوصی دارند. فشار حرکت در این قطعات از لایه خارجی به گوی ها و بعد از فشار  از گوی ها به لایه داخلی انتقال پیدا می کند. به علت کروی بودن گوی ها نقطه تماس با لایه های درونی و بیرونی اندک می‌باشد. این مقدار از نقطه تماس موجب حرکت نرم آن‌ها می‌شود که یکی از پیامد های این نقطه تماس کوچک این است که در صورت وارد شدن فشار بیش از حد به گوی ها موجب تغییر شکل یا خرد شدن آن ها می شود.

1ballbering

توجه داشته باشید که برای جلوگیری از این پیامد راه حل هایی وجود دارد که بهترین آن ها استفاده از یاتاقان های غلتکی یا یاتاقان های غلتکی مخروطی شکل می باشد. بلبرینگ ها نیز مانند هر قطعه دیگری از اجزایی ساخته شدند که می توان به قفسه رینگ خارجی و ساچمه رینگ داخلی کاسه نمد فلزی اشاره کرد.

انواع بلبرینگ

بلبرینگ ها نیز مانند سایر قطعات انواع مختلف خود را دارند. یکی از انواع بیرینگ ها غلتشی می باشد. بیرینگ های غلتشی دورینگ دارند و همچنین شامل مجموعه‌ای از اجزای غلتاننده هستند که در مسیر مشخصی در داخل رینگ ها حرکت می کنند. بلبرینگ ها نوعی از بیرینگ های غلتشی به حساب می آیند. جالب است بدانید که همه بلبرینگ های استاندارد اجزایی مثل ساچمه، استوانه یا رولر سوزنی یا مخلوطی، بشکه های متقارن یا بشکه ای نامتقارن را دارند. نوع بیرینگ های غلتشی با توجه به شکل های استاندارد این اجزای چرخنده معلوم می شود. به طور مثال اگر شکل اجزا چرخنده ساچمه باشد به آن ها بلبرینگ گفته می شود. توجه داشته باشید که تمام اجزا درون یک قفس مهار شده اند. علت این امر ایمن شدن فضای چرخش اجزای غلطنده و جلوگیری از انحراف آنها از یک دیگر و همچنین برخورد به جداره بلبرینگ می باشد. همچنین بهتر است بدانید که در بیرینگ های قابل تفکیک بهتر است که مجموع اعضا کنار یکدیگر باشند. علت این امر راحتی نصب بلبرینگ ها می باشد که از دیگر وظایف قفس ها محسوب می شود. نوع دیگری از بلبرینگ ها، بلبرینگ های محوری می باشد که توانایی بار محوری شدیدی را ندارد و برای سرعت های پایین مورد استفاده قرار می گیرد. اغلب از این نوع از بلبرینگ ها در میزهای گردان استفاده می شود.

2ballbering  

البته بلبرینگ ها را بر حسب نوع کاربرد آن ها نیز می توان دسته بندی کرد برای نمونه مشخصه اصلی تمایز بین بیرینگ های شعاعی و محوری اعمال بار اصلی به آن ها می باشد. بلبرینگ ها به طور کلی به دو دسته بلبرینگ و رولبرینگ تقسیم می شوند که از انواع بلبرینگ ها می توان به بلبرینگ های شیار عمیق، بلبرینگ های تماس زاویه ای و … اشاره کرد که در این قسمت از مقاله به بررسی برخی از آن ها می پردازیم

بلبرینگ شیار عمیق: این نوع از بلبرینگ ها کاربردی‌ترین بلبرینگ در صنعت محسوب می‌شوند که در هر رینگ یک شیار عمیق دایره ای با شعاعی مساوی با شعاع ساچمه وجود دارد که توانایی تحمل بارهای شعاعی زیاد به علاوه مقدار کمی از نیروهای محوری را به آن انتقال می دهد

بلبرینگ های تماس زاویه ای: در این نوع از بلبرینگ ها که کاربردهای خاصی دارند؛ به یک طرف رینگ داخلی یک عدد رینگ قفل کن در خارج از مرکز نصب می شود. البته در این حالت می‌توان رینگ داخلی را بلندتر طراحی کرد و بر روی آن دو پیچ قرار داد.
از دیگر بلبرینگ ها می توان به بلبرینگ های کف گرد و بلبرینگ های خود تنظیم نیز اشاره کرد. بلبرینگ های کف گرد می توانند نیروهای محوری را تحمل کنند که در دو نوع یک طرفه و دو طرفه ساخته شده و عرضه می شوند. بلبرینگ های خود تنظیمی نیز باریک هستند و موجب صرفه جویی در فضا و دقت بالا می شوند.